Ontmoet Cédric, winkelmedewerker in Luxemburg en enthousiast natuurfotograaf

cedric

Cédric Allié werkt inmiddels al een aantal jaar in onze winkel in het centrum van Luxemburg. Voordat hij hier begon, was Cédric zelfstandig fotograaf en fotografeerde hij voornamelijk reportages en traditionele fotoshoots.

Nu werkt Cédric in onze winkel en is hij onder meer verantwoordelijk voor het maken van fotoreportages van bijvoorbeeld bruiloften en communies en het schieten van pasfoto’s. Daarnaast werkt hij in het foto-ontwikkelingslaboratorium van deze winkel. Hoewel hij dus niet aan de balie staat, praat hij graag over zijn passie voor natuur- en wildlife fotografie. Cédric vertelt ons graag meer over zijn passie en heeft hij natuurlijk ook een paar tips.

Hij vertelt ons graag meer over zijn passie voor landschapsfotografie.

Specialisatie | Uitrusting en instellingen | Advies

Specialisme: Wildlife fotografie

Mijn geschiedenis met natuurfotografie gaat heel wat jaren terug. Toen ik ongeveer 12 jaar oud was, vond ik op een dag een vogel die uit een nest was gevallen en toen raakte ik geïnteresseerd in vogelkunde. Vanaf dat moment wilde ik alle vogelsoorten die ik zag onthouden. In het begin beschreef ik de vogels in een klein notitieboekje, maar dat was niet genoeg - ik wilde een souvenir bewaren van elke vogel die ik zag. Zodoende begon ik met fotografie.

“Eerst beschreef ik elke vogel die ik zag in een notitieboekje, maar dat was niet genoeg. Ik wilde een souvenir bewaren van elke vogel, dus ik begon met fotografie.”

Na verloop van tijd raakte ik geïnteresseerd in natuurfotografie in het algemeen. Ik kocht ook mijn eerste camera, een Zenith FS12 'Sniper', met een 300mm f4,5. Dit waren een erg zware, volledig metalen camera en lens. Voordat ik dit kocht, wist ik niets van fotografie en vol hoop verstopte ik me achter het lage muurtje en probeerde de vogels bij de voederbak te vangen. Toen ik mijn foto’s vervolgens bekeek, was de vogel een halve centimeter groot en toen realiseerde ik me dat je andere gear en meer oefening nodig hebt.

Ik fotografeerde de natuur vooral in mijn vrije tijd, ondanks dat ik fotografie studeerde. Ik wilde namelijk oorlogsfotograaf worden. Later ontdekte ik op het fotofestival van Montier-en-Der in de regio Haute-Marne in Frankrijk dat het een beroep kon zijn om natuurfotograaf te zijn.

“Wildlife fotografie gaat over het loskoppelen van alle snelheid van het leven en genieten van de rust van de natuur.”

De belangrijkste boodschap die ik met mijn beelden probeer over te brengen, is om mensen te laten dromen en hen bewust te maken van de natuur en het milieu. Wildlife fotografie gaat over loskomen van de snelheid van het leven en genieten van de rust en stilte van de natuur en ik hoop dat te doen door hen te laten zien dat alles om hen heen echt mooi kan zijn en dat ze dat vaak niet zien.

Je hoeft niet per se beren in Kamchatka of leeuwen in Afrika te gaan fotograferen om een goede foto te maken. Je kunt ook gewoon het bos ingaan en met een beetje geduld prachtige beelden maken! Wildlife fotografie betekent ook dat je soms uren moet wachten op een contact van een paar seconden of een paar minuten als je geluk hebt. Ik ben wel eens 10 uur op pad geweest zonder een goede foto te maken. Het is frustrerend, maar dat hoort bij het spel. Maar het beste van al dat wachten is het contact, de ontmoeting, dat precieze moment waarop je wachten wordt beloond.

Ik herinner me een bijzonder goede foto die ik afgelopen winter maakte, in de sneeuw en dichte mist. Je kunt nauwelijks het spookachtige silhouet van een gems onderscheiden, waar ik een hele week tevergeefs naar had gezocht, gezien de gecompliceerde weersomstandigheden en het bijna weinig zicht. Het was ongelooflijk! Het was de laatste dag van mijn reis en ik maakte me klaar om naar huis te gaan zonder ook maar één foto te hebben geschoten, toen ik het geluk had om een kudde gemzen te vinden op slechts een paar meter van me vandaan. Ik kon een paar honderd foto’s maken.

Het interessante aan dit verhaal is dat het een dagelijkse leven van een wildlife fotograaf samenvat. Bij wildlife fotografie is niets van tevoren gewonnen of verloren. Ontmoetingen met wilde dieren, zelfs als ze gemakkelijk te fotograferen lijken, zijn onderhevig aan veel factoren waar we geen invloed op hebben, zoals het weer, het licht en de aanwezigheid van het dier. Alleen door vol te houden komen op een gegeven moment alle elementen samen voor een goede foto.

Apparatuur en Instellingen

Ik gebruik voornamelijk een Canon EOS R5 vanwege de zeer hoge definitie, waarmee ik zeer grote afdrukken kan maken voor mijn exposities. Ik gebruik deze camera in combinatie met de EF 400mm f/2.8 L IS + 1,4x multiplier voor natuurfotografie, omdat deze lichtsterk is en het gemakkelijker maakt om foto's te maken van dieren die in de schemering tevoorschijn komen, zoals bepaalde zoogdieren, en met de multiplier wordt het 600mm f/4, wat erg praktisch is voor vogels. Als ik op reis ga, neem ik altijd een 'kleine' 800mm f/11 mee. Klein en licht, zodat ik het hoofd kan bieden aan onverwachte ontmoetingen.

Ik werk meestal met diafragmavoorkeuze om controle te houden over de scherptediepte en ik pas de gevoeligheid voortdurend aan op basis van de hoeveelheid licht om de beste verhouding tussen ruis en sluitertijd te behouden. Wat het scherpstellen betreft, gebruik ik hem in de AI-servomodus voor zeer bewegende onderwerpen; als het onderwerp stopt, vergrendel ik de scherpstelling en pas deze zo nodig handmatig aan.

“Wildlife fotografie moet authentiek blijven. Het is een getuigenis van de natuur.”

Authenticiteit is essentieel bij natuurfotografie, omdat het een getuigenis is van de natuur. Daarom retoucheer ik mijn foto's nooit en heb ik het liever over 'ontwikkelen', waarbij ik de kleuren, belichting, het contrast enzovoort aanpas, zodat het beeld zo goed mogelijk weergeeft wat ik op dat moment voelde. Het is natuurlijk niet mogelijk om elementen toe te voegen of te verwijderen uit de afbeelding. Het is essentieel om trouw te blijven aan de originele omgeving. Je kunt echter wel een colorimetrische stijl aan je foto's toevoegen zonder ze te veranderen. Lightroom en Capture One zijn hiervoor de meest betrouwbare gereedschappen.

Canon EOS R5

Canon EOS R5

Canon RF 400mm F/2.8L IS USM

Canon RF 400mm F/2.8L IS USM

instants sauvages

Instants Sauvages

B.I.G. Camouflagetent

B.I.G. Camouflagetent

Tips en trucs

Omdat ik mijn inspiratie haal uit de natuur, die een onuitputtelijke bron van vernieuwing is, ben ik geneigd om dit soort fotografie niet aan te raden aan ongeduldige fotografen, omdat geduld en liefde voor eenzaamheid essentieel zijn.

Je moet leren hoe je moet camoufleren en je onderwerp goed voorbereiden. Ik raad aan om informatie op te zoeken over het dier dat je wilt fotograferen voordat je op pad gaat. Als je namelijk niet weet wat je wilt fotograferen, loop je het risico dat je het dier verstoort en krijg je geen goede resultaten of helemaal geen foto's. Als je bijvoorbeeld dassen wilt fotograferen, heeft het geen zin om er overdag heen te gaan, omdat het nachtdieren zijn.

Je moet ook naar tentoonstellingen gaan om te leren en te zien wat anderen doen, zodat je je eigen stijl kunt ontwikkelen.

Waar je me kunt vinden

Website: www.alliecedric.wixsite.com | Facebook: Cédric Allié Photographe

< Ontmoet al onze experts